image

Devlet Personel Başkanlığı (DPB) ve Türk Kamu İşletmeleri Birliğinceyürütülen çalışmalar doğrultusunda06-08 Mart 2015 tarihlerindegerçekleştirilen “II.KİT Çalıştayına” konfederasyonumuz adına katılan GenelSekreterimiz Hasan Toprak, KİT personelinin yaşadığı sorunları ve bu sorunlarailişkin çözüm önerilerimizi paylaşmıştır. Kamu İktisadi Teşebbüslerinin yöneticileri, Maliye Bakanlığı, KalkınmaBakanlığı, Hazine Müsteşarlığı ve Kamu Emekçileri Konfederasyonlarınıntemsilcilerinin katıldığı toplantıya konfederasyonumuzu temsilen GenelSekreterimiz Hasan Toprak ve uzmanımız Özgür Yılmaz katılmıştır. Devlet Personel Başkanı Mehmet Ali Kumbuzoğlu ve Başkan Yardımcısı Enes  Polat tarafından yönetilen, Devlet Personel Başkan Yardımcısı Adem Dinç ile Daire Başkanları, Fatma Yiğiter Kara, İbrahim İnan, HanifeÖzer ile Türk Kamu İşletmeleri Birliği Genel Sekreteri Caner Topkara’nın dahazır bulunduğu çalıştay kapsamında  düzenlenen dört oturumda KİT’lerde Personel Alım Sistemi , Ücret Sistemi,  Sicil ve Başarı DeğerlemeSistemi, Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği  konularında mevcut durum,yaşanan sorunlar ve çözüm önerileri değerlendirilmiştir. DPB yöneticileri çalıştayda ele alınan konuların ve tarafların önerilerinin26 Mart’ta yapılması planlanan Kamu Personeli Danışma Kurulu toplantısınasunulacağını kaydetmiştir. KİT’lerde Personel Alım Sistemi konulu birinci oturumda Devlet PersonelBaşkanlığı tarafından yapılan sunumda daha çok KİT yöneticilerinin aktardığıbilgiye dayanılarak, personel alımında yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerisıralanmıştır. “KİT’lerde Yaşanan Sorunların Kaynağında Özelleştirme ve TaşeronlaştırmaPolitikaları Yatmaktadır” Oturumda Konfederasyonumuz adına söz alan Genel Sekreterimiz, öncelikle 24Ocak 1980 kararları ile ülkemizde yaşanan iktisadi dönüşüme paralel olarak 1986yılından itibaren hayata geçirilen özelleştirme politikalarının KİTçalışanlarının yanı sıra toplum üzerinde yarattığı yıkıma dikkat çekmiştir.Konuşmasında özelleştirmeler sonucunda halkın birikimlerinin ürünü olanKİT’lerin adeta sermayeye peşkeş çekildiğini vurgulayan Genel Sekreterimiz,“Kürek çeken değil, dümen tutan devlet, anlayışıyla başlatılan özelleştirmelersonucunda ‘devlet et mi satar’ denildi. Et Balık Kurumu satıldı, bugünhayvancılığın da bitirilmesiyle et ithali yapar hale geldik. ‘Devlet kömür müçıkarır’ denilerek maden ocakları rödavans sistemi ile sermayeye teslim edildi.Madenciliğin, işçi sağlığı ve güvenliğinin temel kurallarını çiğneyerek üretimyapan maden patronlarının aşırı kar hırsının bedeli Soma’da, Ermenek’te işcinayetlerinde kaybettiğimiz işçilerimiz ödettirildi. Kısacası halkın, kamununyararına kürek çekmekten vazgeçenler dümeni de gözünü kar hırsı bürüyensermayeye teslim etmiştir” diye konuştu. KİT’lerin özelleştirilmesi ile personel sayısında ciddi düşüş yaşandığınadikkat çeken Genel Sekreterimiz,  DPB rakamlarına göre 1985 yılındaKİT’lerde istihdam edilen toplam personel sayısı 653 bin iken bugün 132 bincivarında olduğunu, diğer taraftan tüm kamu alanında olduğu gibi KİT’lerdedetaşeron-güvencesiz istihdam yaygınlaştığını kaydetmiştir. Dolayısıyla aynı işiyapan ancak farklı istihdam türlerine göre istihdam edilen personel arasındaücret, çalışma saatleri, sosyal haklar gibi temel konularda farklıklaryaşandığına dikkat çeken Genel Sekreterimiz bu tabloya rağmen özelleştirme vetaşeronlaştırma politikalarına devam edilmesinin yaşanan sorunları katladığınıvurgulamıştır.   “Mülakatın Diğer Adı Torpil, Kayırma ve Kadrolaşmadır “ DPB’nin 21 Ocak 2015 tarihinde KİT yöneticileri ile bir değerlendirmetoplantısı yaparak çalıştay sunumunu belirlediğine dikkat çeken GenelSekreterimiz bu nedenle sunumda KİT personelinin değil daha çok KİT yönetimininsorunlarının yansıtıldığına dikkat çekmiştir. Genel Sekreterimiz oturumda DPBadına yapılan sunumun ve özelikle personel alımında merkezi yazılı sınav yerinemülakatı daha öne çıkaran değerlendirmelere karşı çıkarak Mülakat yöntemininbugüne kadar yaşanan örneklerinin torpil, kayırma ve kadrolaşmaya hizmetettiğini açıkça ortaya koyduğunu ifade etmiştir. Buna rağmen Devlet Su İşleri(DSİ)  ve Orman Bakanlığının bazı birimlerinde mülakatla personel alımıyapıldığına dikkat çeken Genel Sekreterimiz konuşmasında özellikle DSİ’de ÇEDraporu düzenlemekle görevlendirilecek mühendis kadrolarının alımında mülakatyönteminin uygulanmaya başlanmasının manidar olduğunu vurgulamıştır.   Genel Sekreterimiz bu noktada 399 sayılı KHK’nın nakil, fazla mesai,harcırah, ek ödeme adaletsizliği, hülle atama gibi personel aleyhinedüzenlemelerini görmezden gelerek “yerleştirilen personel bir süre sonra başkakurumlara geçmenin yolunu arıyor, yerleştiği pozisyonu basamak olarakkullanıyor” gibi değerlendirmeler yapılmasının da karşılığı olmadığının altınıçizmiştir. Personel istihdamında öncelikle taşeron istihdamdan vazgeçilmesi gerektiğinikaydeden Genel Sekreterimiz torpil, kayırma, siyasi müdahalelere açık olanmülakat yöntemi ile personel alınmasına KESK olarak karşı olduğumuzu bir kezdaha vurgulayarak mülakat yöntemi ile personel alımının derhal durdurulmasıgerektiğini kaydetmiştir. Kurumların denetimden uzak şekilde kendi açtıklarısınavlarla personel alımına gitmemesi için KİT Personelinin merkezi sınavlaalınması gerektiğinin altını çizmiştir. “Adaletsizliğin Giderilmesi İçin Mevcutta Beş Olan Temel Ücret GruplarınınSayısı Düşürülsün” Çalıştayın “KİT’lerde Ücret Sistemi”  başlıklı ikinci oturumunda, DPB adına KİT ve Özelleştirme Daire Başkanı Fatma Yiğiter Kara’nınyaptığı sunumda mevcutta 399 sayılı KHK II sayılı cetvele göre istihdam edilenKİT personelinin 5 ücret grubu olarak düzenlenmesinde yaşanan sorunlaradeğinilmiş, KİT yöneticilerinin görüşlerine de yer verilen sunumda mevcutta 139olan unvan sayısının mümkün mertebe birleştirilmesi önerilmiştir. Ücretgruplarının sayısının azaltılmasının da mümkün olduğunun kaydedildiği sunumdaKİT personelinin ücretlerinin;   yapılan işin tehlike derecesi, işyerinin olduğu bölge-il koşullarının zorluğu, projenin çapı ( büyük projeler kapsamındaçalışanları gözeten), gibi temel üç kıstas gözetilerek belirlenmesini degündeme getirilmiştir. Oturumda söz alan Genel Sekterimiz ise konfederasyonumuzun ve KİT’lerdeörgütlü üye sendikalarımızın 5’li ücret gruplandırmasının yarattığıadaletsizliklere başından beri dikkat çektiğini hatırlatarak DPB’nin sunumundabu durumun bir kez daha gözler önüne serildiğine dikkat çekmiştir. Hem 399 sayılı KHK’ye tabi personel ile 657 sayılı yasaya tabi personelarasındaki hem de farklı KİT’lerde çalışan personelin kendi arasındaki ücretdengesizliğinin giderilmesi için; temel ücretin unvanlara göre belirlenmesigerektiğini kaydeden Genel Sekreterimiz II sayılı cetvele tabi personelbakımından ücret gruplarının eğitim durumları, vasıfları gözetilerek 3’edüşürülmesi gerektiğini belirtmiştir. Genel Sekreterimiz ünvanlara görebelirlenecek temel ücrete işin nitelik, tehlike ve zorluk koşulları gözetilerekek yapılmasının anlamlı olacağını ancak “büyük projeler” gibi KİTyöneticilerinin hatta siyasi iktidarların kendi kriterlerine göre belirlemesineaçık bir kıstasın temel ücrete ek bir kıstas olarak kullanılmasına karşıolduğumuzu ifade etmiştir.   “KİT Personelinin Ücret Konusunda Yaşadığı Sorunlar Sadece ÜcretGruplarından İbaret Değil” Oturumun KİT yöneticilerinden gelen talepler dikkate alınarak sadece ücretgruplarında yaşanan sorunla sınırlanmasının doğru olmadığını vurgulayan GenelSekterimiz, KİT personelinin ücret başlığı altında yaşadığı temel sorunları:Fazla Çalışma Ücreti ve Ek Ödemelerde Yaşanan Adaletsizlik, Vergi Dilimi SonucuÜcretlerde Yaşanan Erime,  Gece Çalışması Yapan Personele Yıpranma PayıÖdenmemesi,  Vekaleten görev yürüten personele “Vekalet Ücreti”Ödenmemesi,  Sahada çalışan personele Arazi ve Yeraltı Tazminatıödenmemesi,  MKE ve TCCD Personeline 2008 yılına kadar ödenen Filli HizmetSüresi Zammının Ödenmemesi, Veznedar olarak çalışan personele Kasa TazminatıÖdenmemesi,  Personelin temel ihtiyaçlarını karşılamaktan uzak olanHarcırah oranları ana başlıklarında ifade etmiş ve çözüm önerilerimizi paylaşmıştır.   “II Sayılı Cetvele Tabi Çalışan Personelin Sicil Notu Uygulaması Ve BunaBağlı Olarak Başarı Ücreti kaldırılsın. En Yüksek Başarı Ücreti Tutarı TemelÜcrete Dahil Edilsin” Çalıştayın “KİT’lerde Sicil Ve Başarı Değerleme Sistemi konulu” oturumunda DPB uzmanı Mehmet Saydam tarafından yapılan sunumda 399 sayılı KHK IIsayılı cetvele göre istihdam edilen KİT personeline başarı ücreti ödenmesindeamirleri tarafından verilen sicil notunun temel alındığı, buna göre amirinden Anotu (90-100 puan) alan personele temel ücretinin %8’i, B notu (76-89 puan)alan personele temel ücretin %4’ü, C notu (60-75 puan)  alan personeletemel ücretin %2’si tutarında başarı ücreti ödemesi yapıldığını hatırlatmıştır. Yapılan araştırmaların personelin  %99,72’sine A notu verilerektemel ücretin %8 ‘i tutarında başarı ücreti ödendiğini gösterdiğininaktarıldığı sunumda KİT yöneticilerinin bir bölümünün ‘başarı ücreti ilepersonelin başarısı arasında bir bağlantı olmadığı’ noktasından hareketle performansadayalı yeni bir sisteme geçilmesini savundukları kaydedilmiştir. Ardından EtiMaden İşletmeleri Genel Müdür Yardımcısı Muhsin Ganioğlu ve İnsan KaynaklarıYönetimi Dairesi Başkanı Hızır Günindi tarafından konu hakkında  “EtiMaden İşletmeleri Genel Müdürlüğünde Uygulama Örneği” sunumu yapılmıştır. Oturumda konfederasyonumuz adına söz alan Genele Sekreterimiz 399 sayılıKHK II sayılı cetvele göre istihdam edilen KİT personelinin ücret kalemlerinintemel ücret, başarı ücreti ve kıdem ücretinden oluştuğunu hatırlatarakpersonele amirin subjektif değerlendirmelerine bağlı sicil notu sistemi ilebaşarı ücreti ödenmesinin yanlış olduğunu ifade etmiştir. DPB sunumuna görepersonelin %99,72 sine verilerek temel ücretinin %8’i tutarında başarı ücretiödendiğine dikkat çeken Genel Sekreterimiz “Eğer Devlet Personel Başkanlığınınbu rakamları doğruysa, yani fiiliyatta personelin %99,72 si temel ücretinin%8’i oranında başarı ücreti ödeniyorsa geriye kalan %0,28 ‘sini amirlerinsubjektif kriterlere dayalı verdiği sicil notu ile cezalandırmanın ne anlamıvar? Zira uyarı ya da kınama cezası alan ya da yazılı olarak dikkati çekilenpersonelin, bir sonraki yıla sicil notu ve buna bağlı olarak başarı ücreti %4oranından düşmekte ve bu sebeple de söz konusu cezalar her ay aylıktan kesmecezasıymış gibi mükerrer sonuçlar doğurmaktadır” diye konuşmuştur. Genel Sekreterimiz bu noktada konfederasyonumuzun 657 sayılı DMK’da sicilnotu uygulamasının kaldırılmasından hareketle, II sayılı cetvele tabi çalışanpersonelin sicil notu uygulamasının ve buna bağlı olarak Başarı Ücretininkaldırılmasını ve en yüksek başarı ücreti tutarının temel ücrete dahiledilmesini önerdiğini ifade etmiş,  bugüne kadar yaşanan örneklerindenhareketle iş yükünü daha da artırmakla kalmayıp çalışanları birbiri ilerekabete sürükleyen performans sistemine şiddetle karşı çıktığımızın altını birkez daha çizmiştir.   “Hülle Atamaya Son Verilmeli, Görevde Yükselmede Sözlü Sınav Kaldırılmalı” Çalıştayın “KİT’lerde Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği” başlıklı sonoturumunda DPB uzmanı Mehmet Saydam konu hakkında yaşanan sorunlara ve busorunlara ilişkin KİT yöneticilerinden gelen çözüm önerilerine yer verilen birsunum yapmıştır. Oturumda konfederasyonumuz adına söz alan Genel Sekreterimiz konu hakkındaki özetgörüşlerimizi aşağıdaki başlıklarda ifade etmiştir. KİT’lerin her 2 yılda bir görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavıaçmasının zorunlu hale getirilmesi gerektiğini vekalet suretiyle yürütülenbütün görevlerin en geç 1 yıl içinde sınav açılarak asil kamu emekçisi eliylegördürülmesi konusunda yasal zorunluluk getirilmelidir. KİT’lerde taşra müdür yardımcılığı (grup müdür yardımcılığı veya işletmemüdür yardımcılığı gibi) kadroları görevde yükselmeye tabi kadrolar değildir.Bu sebeple de kurumlar bu kadroları hülle atama için basamak olarakkullanmaktadırlar. Önce bu kadroya sınavsız atama yapılmakta ve bu şekilde Isayılı cetvele geçirilen kişiler, I sayılı cetvel içinde başka kadrolarasınavsız atanarak sınavdan muaf tutulmakta, böylece hem yönetmeliğin etrafıdolanılmakta, hem de liyakate uygun yükselme gerçekleşmemektedir. Bu sebeple deI sayılı cetvele dahil tüm kadro ve pozisyonlar görevde yükselme sınavına tabiolmalıdır. Görevde yükselme sınavları bakımından sözlü sınav kaldırılmalı; denetimeaçık, şeffaf şekilde yazılı sınav yapılmalıdır. Şayet sözlü sınav yapılacaksasınavlar kamera sistemi ile kaydedilmeli ve sınava giren tüm adayların bukayıtlara erişim ve denetimi mümkün olmalıdır. Yine sözlü sınav ile yazılısınavın ortalamasında, yazılı sınavın ağırlık oranı sözlü sınavın en az ikikatı olmalıdır. Çalıştayın kapanışında tekrar söz alarak oturumların genel olarak KİTyöneticilerinin beklentilerine göre planlandığına bir kez daha dikkat çekenGenel Sekreterimiz konuşmasında KİT personelinin diğer sorunlarına ilişkinkonfederasyonumuzun önerilerini ise aşağıdaki başlıklarda ifade etmiştir.

  • Lojman dağıtımında görev tahsisli lojman uygulaması ortadan kaldırılmalı,tüm lojmanlar sıra tahsisli hale getirilmelidir. Şayet bunun yapılmamasıhalinde görev tahsisli lojman sayısı, sıra tahsisli lojman sayısının %25’i ilesınırlandırılmalıdır.
  • Ayrıca Sivil Savunma Uzmanı gibi kadrolar I sayılı cetvele tabiolduklarından, bu personel için sicil notu kaldırılmıştır. Ancak sicil notusıra tahsisli lojman puanlamasına esas alınan bir kriter olduğundan budurumdaki personel, sicil notu 0 şeklinde kaydedilerek sıra tahsisli lojmansıralamasında geri plana düşmektedir. Bu bakımdan sicil notunun lojmanpuanlaması için bir kriter olması uygulamasına son verilmelidir.
  • Yine II sayılı cetvele tabi personele eş, sağlık ve eğitim özrüne görenakil hakkı tanınmalıdır. Özellikle EŞ Durumu özrü, mutlaka düzenlenmeli; budurumdaki personele başka KİT’e veya genel bütçeli kurumlara atanma hakkıtanınmalıdır.
  • Ait olduğu yıl içinde kullanılmayan yıllık izinler, sonraki yıllaraaktarılmalı veya o yılın sonunda kullanılmayan izin süreleri için kişilereücret ödenmelidir.
  • Hukuken hiçbir geçerliliği olmayan “sendika yasağı” ve “idarenin koşulsuzfesih hakkı” KİT personelinin TİP sözleşmesinden çıkartılmalıdır.